
Interpelacja do Ministra Infrastruktury
- 10 stycznia 2022
Szanowny Panie Ministrze!
W związku z trwającymi pracami przygotowania do budowy obwodnicy Leska pragnę poinformować Pana Ministra, że przyjęty tryb postępowania i procedury budzą powszechny sprzeciw. W ramach przyznanego dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg planowany jest przebieg obwodnicy przez miejscowości Postołów, Wolę Postołową i Huzele.
Powszechny sprzeciw budzi brak konsultacji ze społecznością lokalną zamieszkałą na terenach planowanego przebiegu obwodnicy. Planowana obwodnica nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Leska, gdyż turyści udający się do Ustrzyk Dolnych czy Soliny będą musieli przejeżdżać przez centrum Leska. W miejscowości Huzele obwodnica musiałaby przebiegać przez tereny gęsto zaludnione, blisko zabudowań, a rozwijające się osiedle domów jednorodzinnych zostanie narażone na utrudnienia związane z nasileniem ruchu drogowego. Dewastacji ulegnie bardzo atrakcyjne turystycznie zielone zakole Sanu w miejscowości Huzele.
Dla wielu mieszkańców tych terenów baza turystyczna stanowi znaczące źródło dochodów, co w przypadku wybudowania tej obwodnicy doprowadzi do ograniczenia bądź likwidacji bazy turystycznej. W dniu 28 grudnia 2021 w miejscowości Huzele odbyło się zebranie wiejskie, w którym uczestniczyło kilkuset mieszkańców. Na zaproszenie mieszkańców w spotkaniu tym uczestniczył również przedstawiciel mojego biura poselskiego.
Uczestnicy spotkania bardzo krytycznie odnieśli się do tej propozycji, a przede wszystkim braku jakichkolwiek konsultacji ze społecznością lokalną. Powołany został komitet społeczny, który reprezentuje interesy mieszkańców zainteresowanych miejscowości. Pod protestem o zmianę terenu przebiegu obwodnicy podpisało się do dnia dzisiejszego 1160 mieszkańców. Tak powszechny protest nie może zostać zlekceważony, konieczne jest ponowne przeanalizowanie i podjęcie stosownych działań, które pozwolą uniknąć tak poważnych napięć społecznych.
Szanowny Panie Ministrze!
Chcę zadeklarować, że popierałem i będę popierał wszelkie działania, które przyczynią się do poprawy warunków komunikacyjnych w tym regionie, jednak wydatkowanie środków publicznych na infrastrukturę powinno służyć jak najlepszym korzyściom dla rozwoju lokalnego, ale przede wszystkim społeczności lokalnej, co moim zdaniem w tym przypadku nie zostało zachowane.
Zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:
- Kto podjął decyzję o takim przebiegu obwodnicy?
- Czy były prowadzone konsultacje społeczne z miejscowymi samorządami i społecznością lokalną?
- Czy były rozważane inne warianty przebiegu tej obwodnicy?
- Czy Rząd przy podejmowaniu decyzji o przebiegu obwodnicy Leska rozważał wariant jej północnego przebiegu?
- Jakie działania zostaną podjęte, aby inwestycja ta nie powodowała szkód środowiskowych, gospodarczych i społecznych?